is not that we are on the way to destroying the world
— we've actually been on the way for quite a while.
It is that we are beginning to wake up, as from a millennia-long sleep,
to a whole new relationship to our world, to ourselves and each other.
- Joanna Macy
En av de viktigaste faktorerna är "en förändring i vårt medvetande". Inom begreppet "The Great Turning" ser man förändringen ske inom tre områden.
Ett, vi kan alltid protestera, försöka hindra det som fortgår som "business as usual". Detta bromsar i alla fall skadan. Två, vi kan forska, föreslå systemförändringar, påverka lagstiftning och informera och utbilda vitt, brett och djupt om detta. Men dessa strukturella alternativ kan inte slå rot och överleva utan det tredje steget, dvs. ett medvetandeskifte med djupt rotade värderingar som upprätthåller destrukturella stegen. Vi behöver grunda värderingar som speglar vad vi vill och hur vi förhåller oss till jorden och varandra. Detta kräver, med andra ord en djupgående förändring i vår uppfattning av verkligheten - och det skifte som ändå faktiskt pågår nu, både som en revolution i tänkandet och ett uppvaknande till en ny medvetenhet i vår själ och hjärta.
De insikter och erfarenheter som gör det möjligt för oss att göra denna förändring accelererar, och de tar många former. De uppstår som sorg och medkänsla för vår värld, genom att uppmärksamma lögnen i det gamla paradigmet, när vi avslöjar vår isolerande individualism, det splittrade jaget. Det uppstår som glädje inför genombrott i det vetenskapliga tänkandet, och när reduktionism och materialism ger vika för belägg för ett levande universum. Och de uppstår i återkomsten av visdomstraditioner och påminner oss igen att vår värld är en mycket dyrbar helhet, värdig vördnad och service.
En av de många former för att vidga denna dimension är verkligen det ökade intresset för mindfulness, meditation och yoga som bevisligen förändrar vår perception på livet och hos många medför längtan efter en ny hållbar livsstil både för sin egen hälsa och för ett samhälle som är gynnsamt för natur och miljö. Andra former är: Omställningsrörelsen, levande systemteori, djupekologi, nyskapande spirituella grupperingar, engagerad buddhism och liknande strömningar i andra traditioner, shamanska traditioner, ekofeminism, ekopsykologi mfl.
Ett, vi kan alltid protestera, försöka hindra det som fortgår som "business as usual". Detta bromsar i alla fall skadan. Två, vi kan forska, föreslå systemförändringar, påverka lagstiftning och informera och utbilda vitt, brett och djupt om detta. Men dessa strukturella alternativ kan inte slå rot och överleva utan det tredje steget, dvs. ett medvetandeskifte med djupt rotade värderingar som upprätthåller destrukturella stegen. Vi behöver grunda värderingar som speglar vad vi vill och hur vi förhåller oss till jorden och varandra. Detta kräver, med andra ord en djupgående förändring i vår uppfattning av verkligheten - och det skifte som ändå faktiskt pågår nu, både som en revolution i tänkandet och ett uppvaknande till en ny medvetenhet i vår själ och hjärta.
De insikter och erfarenheter som gör det möjligt för oss att göra denna förändring accelererar, och de tar många former. De uppstår som sorg och medkänsla för vår värld, genom att uppmärksamma lögnen i det gamla paradigmet, när vi avslöjar vår isolerande individualism, det splittrade jaget. Det uppstår som glädje inför genombrott i det vetenskapliga tänkandet, och när reduktionism och materialism ger vika för belägg för ett levande universum. Och de uppstår i återkomsten av visdomstraditioner och påminner oss igen att vår värld är en mycket dyrbar helhet, värdig vördnad och service.
En av de många former för att vidga denna dimension är verkligen det ökade intresset för mindfulness, meditation och yoga som bevisligen förändrar vår perception på livet och hos många medför längtan efter en ny hållbar livsstil både för sin egen hälsa och för ett samhälle som är gynnsamt för natur och miljö. Andra former är: Omställningsrörelsen, levande systemteori, djupekologi, nyskapande spirituella grupperingar, engagerad buddhism och liknande strömningar i andra traditioner, shamanska traditioner, ekofeminism, ekopsykologi mfl.
De insikter vi gör i den tredje dimensionen av The Great Turning räddar oss från att ge vika för vare sig panik, förlamning eller förnekande. Det hjälper oss motstå frestelsen att sticka huvudet i sanden, slå på varandra, eller skylla ifrån oss ansvaret genom att leta efter syndabockar för att kunna ventilera vår rädsla och ilska.
(delar av texten fritt översatta från bl.a www.joannamacy.net)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar