14 februari 2011

Svenska Mindfulnessföreningen för MBSR/MBCT föddes igår!

NU HAR VI GJORT DET! Vi är en grupp entusiaster som varit med "från början" att erbjuda MBSR och MBCT . Nu har vi bildat den "Svenska mindfulnessföreningen förMBSR/MBCT".
Snart kommer hemsidan att fyllas på och vår verksamhet att presenteras.

Det är 8 år sedan jag gick min första handledarmodul i MBSR i USA och startade min första 8-veckorskurs. Senare samma sommar besökte min lärare Jon Kabat-Zinn från CFM (Center for Mindfulness in Medicine, Health Care and Society) Sverige. Han satte igång en mindfulness-feber utan måttstycke. Resultatet av detta gör att vi ser ordet mindfulness i alla sk wellness-sammanhang. Men även om många ger mindfulnesskurser, så bygger inte alla kurser och aktivieteter på CFMs undervisning och MBSR eller MBCT (även om det kan stå så i marknadsföringen). Mindfulnessföreningen vill bygga på kvalitet och samarbetar med CFM i USA, grundarna till MBCT, samt deras respektive europeiska kontakter. Våra medlemmar har alla gått en eller flera av lärarmodulerna på CFM i USA, flertalet har en lång meditationserfarenhet, och inte sällan anknytning till vård- och forskningsinstitutioner och undervisar enligt dessa program. MBSR och MBCT är de mindfulnessbaserade program som främst understöds av lång tids forskning och utvärdering.


Jag ser fram emot att berätta mer om detta längre fram!

1 kommentar:

  1. Grattis till födelsen!! ;-) Detta på samma dag som vårt senaste tillskott i familjen, lille Alfred fyllde ett 1 år.

    Jag ser fram emot att få läsa mera!

    Stor kram på dig i detta vackra, frostiga och vintervackra Stockholm!

    Kram ANKAN

    SvaraRadera